Een paar maanden geleden werd ik benaderd door het Griekse Verkeersbureau Visit Greece met de vraag of ik interesse had in een samenwerking. Zij waren namelijk nog op zoek naar bloggers voor hun campagne I Love Griekenland. Op dat moment was ik net zeven maanden bezig met Reisenergie dus je begrijpt wel dat ik compleet verrast was. En om eerlijk te zijn was ik juist daarom ook een beetje sceptisch. Het duurde even maar door de goede communicatie met Visit Greece durfde ik het uiteindelijk toch te geloven. Mijn eerste persreis is een feit! Hoe gaaf is dat?! Mijn harde werk werd eindelijk opgemerkt door opdrachtgevers en ik had mijn eerste grote opdracht binnen. Hoewel alles hartstikke goed georganiseerd was verliep mijn eerste persreis niet helemaal zoals gepland. Gelukkig maakte dat de reis zeker niet minder leuk. In deze blog neem ik je mee terug naar mijn eerste persreis en vertel ik je er alles over. Lees je gezellig mee?

Samos vanaf het vliegtuig voor het eerst op persreis.

Dag 1 | Alleen vliegen, zonnen op het strand en bloggers etentje

Na een paar uurtjes te hebben geslapen gaat om 02.45 uur de wekker. Ik heb een vroege vlucht dus ik zorg ervoor dat ik ruim op tijd op de luchthaven aanwezig ben. En maar goed ook want wat is het een chaos op Schiphol! Ik had niet gedacht dat het zo vlak na de zomervakantie nog zo druk zou zijn op de luchthaven. Gelukkig vlieg ik alleen met handbagage en ben ik binnen no time door de security. Na wat tax free shopping is het tijd om te boarden. Best spannend want dit is niet alleen mijn eerste persreis maar ook de eerste keer dat ik alleen op het vliegtuig stap.

Na drie uurtjes vliegen arriveer ik op het Griekse eiland Samos. Niet mijn eindbestemming want morgen reis ik door naar het nabijgelegen vissersdorpje Fourni. Stiekem hoop ik dat iemand me op de luchthaven op staat te wachten met een bordje waar mijn naam opstaat. Haha! Jammer genoeg kwam deze ‘droom’ niet uit en loop ik in plaats daarvan naar de witte minivan op het parkeerterrein. Daar ontmoet ik Manolis die mij naar het hotel zal brengen. Maar eerst moeten we m’n boottickets ophalen voor mijn trip naar Fourni morgenochtend vroeg. Ik krijg meteen een eilandtour terwijl Manolis me leuke weetjes vertelt over Samos.

Samos baai

De eerste dag verblijf ik in het prachtige Hotel Samos Bay. Dit hotel biedt uitzicht op de baai, heeft een klein strand en ligt op een kwartiertje lopen van Samos-stad. Zodra ik mijn kamer binnen loop knijp ik mezelf om er zeker van te zijn dat dit geen droom is. Ik besef me ineens weer hoe dankbaar ik ben dat ik hier mag zijn. Vanaf het begin ben ik serieus bezig met mijn reisblog maar ik had nooit durven dromen dat ik zo snel zo’n kans zou krijgen. Ik besluit om ervan te genieten en de rest van de middag te gaan relaxen op het strand.

Pythagorion Samos in de avond.

In de avond ontmoet ik Angela van het Griekse Verkeersbureau Visit Greece. We hadden al maandenlang mail contact dus het was leuk om haar ook eens in het echt te ontmoeten. Toevallig is ze ook op Samos met een groep Nederlandse bloggers voor een andere campagne van Visit Greece. Ze nodigt me uit om die avond met hen te gaan dineren en een avondwandeling te maken door Pythagorion. Het was heel gezellig om de andere bloggers te ontmoeten en door het levendige Pythagorion te slenteren. Na het eten drinken we nog een cocktail voor we terugkeren naar het hotel.

Bergen Samos

Dag 2 | Geen boten naar Fourni, kaarsje gebrand en ‘lunch with a view’

Mijn tweede dag op Samos staat in het teken van mijn trip naar Fourni. Althans, dat was de bedoeling. Om 7.30 uur haalt Manolis mij op en rijden we samen richting de haven van Pythagorion. We zijn netjes op tijd maar bij aankomst blijkt dat alle boten naar Fourni geannuleerd zijn. Vanwege de stevige wind zou er vandaag geen enkele boot meer richting Fourni vertrekken. Vervelend maar ik heb er alle vertrouwen in dat Visit Greece een oplossing zal bedenken. Mijn trip naar Fourni ging niet meer door maar ik mag nog een dagje op pad met Angela en de andere bloggers. Gezellig!

Panagia Spiliani klooster Samos voor het eerst op persreis.

Manolis heeft de rest van de dag vrij dus neemt Giorgos van Samos Outdoors ons vandaag mee langs de mooiste plekjes op Samos. We bezoeken de Eupalinos tunnel en rijden vervolgens verder naar het Panagia Spiliani klooster. Wat dit klooster zo uniek maakt is dat het gelegen is in een grot. Heel bijzonder. Ook leuk is dat je in het klooster een kaarsje kunt branden. Ik brand een kaarsje voor mijn lieve oma die er helaas niet meer is.

Kaarsje branden Panagia Spiliani klooster Samos.

Onderweg naar de bezienswaardigheden komen we een paar mooie viewpoints tegen waar we natuurlijk even stoppen voor een foto. Inmiddels is het tijd voor de lunch. En niet zomaar een lunch maar een lunch met een geweldig uitzicht! Het restaurant ligt namelijk hoog in de bergen in het dorpje Platanos. We hadden het geluk dat het restaurant nog redelijk onontdekt is onder toeristen. Toen wij er waren zaten er verder alleen locals. De naam van het restaurant is Orízontas.

Lunch met uitzicht Samos.

We proeven verschillende gerechten en letterlijk ieder gerecht was verrukkelijk. De menukaart van Orízontas is verfrissend en bestaat uit traditionele Griekse gerechten die in een modern jasje zijn gestoken. Ik raad je zeker aan om hier een keertje te gaan eten als je op Samos bent.Lunch Samos

Na de lunch staat er een wijnproeverij op het programma waar we maar liefst 9 soorten wijn gaan proeven. Als laatste bezoeken we nog het dorpje Kokari voordat we richting het vliegveld rijden. Voor de rest zit de reis er namelijk op maar ik heb gelukkig nog twee dagen. Vanavond verblijf ik een nachtje in Hotel Samos City. Een net hotel midden in het centrum van Samos.

Wijngaard Samos

Dag 3 | Griekse koffie proeven, all-inclusive bandje en naar het theater

Vandaag ontmoet ik Maria die net als Manolis werkt op de afdeling toerisme van de gemeente Samos. Tegen het einde van de ochtend haalt ze me op voor een kop Griekse koffie. Ik ben normaal niet echt een koffie drinker maar vind het leuk om nieuwe dingen te proeven wanneer ik op reis ben. De koffie smaakt helaas te bitter voor mij. En dat terwijl er best veel suiker in het kleine kopje zit. Het tentje Boemo is wel een aanrader. Er hangt een relaxte sfeer en het doet me een beetje denken aan de hippe hotspots die je op Bali tegenkomt.

Na de koffie zet Maria mij af bij het Hydrele Beach Hotel & Village waar ik de komende twee dagen zal verblijven. Hydrele Beach Hotel & Village is een 4-sterrenhotel met een all-inclusive concept. Direct aan het strand en op een half uurtje lopen van Pythagorion. Vanmiddag staat er verder niets op het programma dus dat betekent een paar uurtjes bij het zwembad chillen!

Rode zomerjurk

In de avond neemt Maria mij mee naar het theater. Voor de vierde keer op rij vindt namelijk het jaarlijkse dans festival op Samos plaats. Grieken van over heel Griekenland (en sommige andere Europese landen) komen dan bijeen om de Griekse dans te eren. Dit doen zij geheel in stijl in traditionele kleding. Omdat dit op deze manier bijna niet meer voorkomt proberen zij zo de Griekse dans in stand houden.

Griekse dans

Ik kijk m’n ogen uit op het dans festival en verbaas me over het feit dat jong en oud naast elkaar dansen en dat er bijna net zoveel mannen als vrouwen meedoen. Na het festival wordt van iedere dansgroep de vertegenwoordiger naar voren geroepen voor een dankwoord en een presentje. Buiten het theater staan een aantal kraampjes waar je Griekse snacks kunt kopen. Op aanraden van Maria proef ik een Griekse mini donut. Althans, zo beschrijft zij het. Ik vind het precies hetzelfde smaken als onze oliebol. Alleen zijn dit mini oliebollen met een topping van suikersiroop en stukjes noten. Zoet maar wel heel lekker!

Samos-stad

Dag 4 | Zwemmen, Samos-stad en souvenir kopen

Het is mijn laatste officiële dag op Samos want morgen vlieg ik weer terug naar Nederland. Ik besluit om vroeg op te staan en lekker te gaan zwemmen.

Eten in resort op Samos

In de middag krijg ik een rondleiding door Samos-stad. We bezoeken het oude en nieuwe gedeelte van Samos-stad, het Archeologisch Museum en nog een aantal mooie viewpoints. Rond 18.00 uur zit de tour er op en breng ik nog een laatste bezoekje aan Pythagorion. Nadat ik een souveniertje heb gescoord keer ik terug naar het hotel.

Dit was het verslag van mijn eerste persreis. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. Dat niet alles zoals gepland ging was achteraf gezien misschien toch niet zo erg. Van andere bloggers hoor ik namelijk dat persreizen soms best vermoeiend kunnen zijn omdat het programma ‘s ochtends begint en vaak doorloopt tot laat in de avond. Dit is natuurlijk hartstikke leuk maar omdat het voor mij allemaal nieuw was kon ik er zo rustig aan wennen. Zo zie je maar weer dat ieder nadeel zo zijn voordelen heeft.

Voor het eerst op persreis.

17 Reacties

1. Gefeliciteerd met je eerste persreis, wat goed dat je zo snel al werd benaderd! Daar mag je gerust trots op zijn! En als een mede net beginnende reisblogger geeft dit ook hoop voor mezelf 😉
    Jammer dat het niet allemaal vlekkeloos verliep, maar zo te zien heb je toch een mooie tijd gehad. Ik hoop voor je dat er nog vele leuk persreizen mogen volgen!

• Hoi Zarina,

Dank je wel! Echt super gaaf, had ik echt nooit durven dromen. Leuk dat je net als ik ook nog een newbee bent in de bloggerswereld.

Hoe lang ben je al bezig als ik vragen mag? Heb even op je blog gekeken en het ziet er goed uit! Ook je schrijfstijl spreekt me erg aan. Heel veel succes met je blog en dat je nog vele geweldige reizen mag maken.

Sherana

2. Leuk datje uitgenodigd werd, al lijkt het me ook weer ongezellig om alleen op reis te gaan, ik zou graag de dingen die ik zag willen delen met anderen. Dit artikel is echt een verhaal van jouw reis geworden, maar ik ben ook wel benieuwd naar alles wat je gezien en gedaan hebt, daar mag ook nog wel een artikel over komen.

• Hi Lodi,

Om eerlijk te zijn zat ik er ook wel een beetje tegenop op om alleen te reizen. Gelukkig ben ik uiteindelijk ook met andere bloggers op pad geweest dus dat was wel weer een stuk gezelliger.

Leuk dat je benieuwd ben naar meer artikelen over Samos. Dit artikel was vooral een persoonlijke blog maar je kunt zeker nog meerdere artikelen over Samos van mij verwachten.

Sherana

3. Wauw, wat super leuk voor je! Ik heb laatst een film gezien over buitenlanders die een tour door Griekenland kregen, moest er gelijk aan denken. My Life In Ruins, lekkere wegkijker.

4. Wat ontzettend leuk dat je hiervoor bent benaderd! Ik neem aan dat je voor het Grieks bureau ook het nodige hebt moeten schrijven, krijgen we daar ook nog iets van te lezen of staat zoiets echt puur op hun eigen site of zo?

• Hoi Wanda,

Voor het Griekse reisbureau moet ik inderdaad ook een artikel schrijven. Omdat het allemaal anders is gelopen dan gepland hebben we afgesproken om na mijn vakantie (ik zit momenteel in Thailand!) te bespreken hoe we dit precies gaan doen. Het artikel zal uiteindelijk gepubliceerd worden op de website van I Love Griekenland.

Sherana

5. Wat leuk dat je op persreis mocht naar Griekenland. Jammer dat het niet allemaal vlekkeloos verlopen is, maar zo te lezen heb je het wel naar je zin gehad! Ga je nu vaker alleen op reis?

• Ik heb het super naar m’n zin gehad ondanks dat niet alles vlekkeloos is verlopen. Nee dat niet, ik blijf het toch het fijnst vinden om saampjes te reizen. Reis jij wel vaker alleen?